טלפון: 09-8908892 • נייד: 054-5251717

הורים וילדים

לעזור לילד שלך להצליח הרבה יותר

מאת: יוסי קדמי

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook

מאמר עם טיפים פראקטיים לילדי העידן החדש.

כל הורה רוצה שילדיו יצליחו ויחיו חיים שמחים ומאושרים,זו הסיבה שהורים משקיעים כל כך הרבה בלימודים, העשרה ודברים רבים נוספים.
יחד עם זאת יש ילדים שמצליחים ואפילו מצליחים מאוד ויש כאלו שפחות.
מה הופך את הילדים המצליחים לכאלו?
יש כאלו שאומרים שזה מזל, יש שאומרים שזה משהו מולד ויש שחושבים שזה בזכות הורים עשירים.
אולם כאשר אתה בודק זה לא בהכרח נכון, יש כאלו שבאו מבתים חסרי כל והצליחו בצורה מטאורית.
מתברר שיש משהו משותף לכל אותם ילדים שהצליחו בצורה בולטת במיוחד.

NLP שנחשב כמדע המצוינות האנושית מלמד אותנו את נוסחת ההצלחה שלהם, כך שכל הורה שיאמץ את העקרונות הללו יפתח בפני ילדו דלת לעתיד של קריירה מצליחה ורווחה כלכלית, של סיפוק , שמחה ותחושת אושר מתמשכת.

כל אחד מאיתנו יכול להיזכר במצבים שונים בילדות שחלמנו ופינטזנו, יש כאלו שהמציאו לעצמם חבר דמיוני ויש כאלו שדמינו לעצמם מסעות למקומות רחוקים.
ורבים גם זוכרים מצבים בהם ההורים אמרו לנו תפסיק לחלום תתרכז, תהיה רציני תפסיק לשחק ואט אט רובנו אימצנו לעצמנו איזו אמונה שחלומות, משחקים ופנטזיות הן מעשים ילדותיים ואין להם תרומה אמיתית, כדי לגדול ולהתבגר כראוי אתה צריך להיות רציני עם רגליים על הקרקע.

בשנים האחרונות מתברר יותר ויותר שהאנשים המצליחים ביותר בכל תחום הם אלו שהדמיון שלהם מפותח ויש להם את היכולת לפנטז את עצמם במצבי הצלחה והתלהבות עתידיים.
מתברר שבילדותם הוריהם של אנשים מצליחים אלו לא רק שלא מנעו מהם מלשחק ולחלום אלא עודדו אותם לחלום על העתיד שלהם, את מי הם רוצים להיות כשיהיו גדולים ולפנטז כאילו הם כבר שם.
לא רבים מודעים לכך אך ילדים עד גיל 7-8 קולטים את כל החוויות הדברים הנאמרים והפעולות אליהן הם נחשפים כמו מגנט.

מחקרים מראים שאצל ילדים בגיל הזה החלק שנקרא ״מודע״ עדיין אינו מפותח והם למעשה נשלטים בעיקר ע״י החלק שנקרא ״תת מודע״.
המודע זה אותו חלק ביקורתי , חלק שמסנן את המידע שנקלט , ואילו תת המודע שהוא עצום בגודלו ובהשפעתו מהחלק המודע, תת המודע הוא החלק שמטמיע בנו את כל החוויות האמונות ההחלטות הזכרונות ולמעשה הוא השולט בדרך בה אנו מתבוננים על העולם , בהצלחות שלנו ובמידת השמחה והאושר שאנו חשים.
כלומר כאשר הילד חווה חויה היא נספגת ישירות לתת המודע שלו ותהיה לה בדרך כלשהי השפעה על המבוגר שהוא יגדל להיות.

​תת המודע חשוב לדעת הוא בעל עוצמה גדולה מאוד, מתרכזות בו יכולות כמעט בלתי מוגבלות, וכאשר העוצמה הזו מכוונת להשגת מטרה מסוימת , כל העוצמה הזו מכוונת למטרה הזו ומה הפלא שבדרך כלל זה אכן מתרחש.
ההנחה שלנו היא שכאשר התינוק נולד הוא מגיע לעולם עם יכולות כישורים ופוטנציאל אינסופי, כמו איזה יהלום ענק בעל מספר אינסופי של פאות.
ובתהליך הגדילה של התינוק, ובמיוחד בשנים הראשונות הוא חווה חויות שונות וקולט מסרים שונים מהסביבה שחלקם מחזקים את החיבור לעוצמה הפנימית וחלקם בולמים וחוסמים.
אמירות שהוא קולט כמו:אינך יכול…, אסור…, זה בלתי אפשרי…., זה מסוכן….., אין סיכוי….. וכד׳ נקלטות אצל התינוק כאמת מוחלטת.
וכך הילד הקטן מתחיל לפתח לעצמו כל מיני אמונות לגבי מה אפשרי עבורו ומה בלתי אפשרי, לגבי מה הוא יכול ומה אינו יכול, ומאמץ לעצמו התנהגויות שמוכיחות לו שכל האמונות האלו הן נכונות.

הורים רבים אינם מודעים לכך ואינם מודעים להשפעה העצומה של החוויות אותן חווה הילד הקטן על העתיד שלו ומי הוא יהיה כאשר יגדל ויתבגר.
יש אפילו כאלו שאומרים לעצמם ״הוא קטן הוא לא מבין״, וזו טעותם הגדולה. הילד הקטן אולי אינו מבין אך הוא מפנים כל חוויה עמוק בתת המודע שלו כך שהיא צרובה בו לכל חייו.
המסקנה המתבקשת – יש חשיבות עליונה לעתיד הילד שלך למה הוא נחשף ומה הוא חווה , מה הוא מדמיין ומה הוא חושב בגיל הצעיר.​

10 עקרונות בסיסיים להורי ילדי העידן החדש:

1. לילד שלך יש אפשרויות אינסופיות בשונה מבני הדורות הקודמים.

היום בשונה מהעבר כל העולם פתוח בפני כל אחד, האפשרויות הן אינסופיות.
ועד כמה הגיוני שבעידן החדש אנו צריכים להיפתח לגישות ותפיסות חדשות.
בעבר חינכו אותנו שיש גבול ליכולת שלך להצליח, ההצדקות היו כמו המשפחה והמקום בהם גדלת, בית הספר בו התחנכת וכד'. בעידן אין דבר שאינו אפשרי, המרכיבים המייצרים היום הצלחה הם אמונה ותחושת ערך עצמית יחד עם תעוזה.
הקפידו להעביר את המסר הזה לילדכם וחזקו את תחושת הערך והאמונה בעצמם.

2. הילד שלך נדרש היום לכישורים שונים מהדורות הקודמים.

רבים מאיתנו שמעו בצעירותם משפטים כמו: אם לא תלמד איך תצליח, בלי לימודים אתה לא שווה כלום, תמשיך להוציא ציונים כאלו ובסוף תהיה פועל שחור כל חייך. בעידן החדש דברים השתנו, ידע שבעבר הוערך מאוד, היום בשונה, עם היכולת להגיע למידע בכל נושא בשבריר השניה, היום הדברים החשובים באמת הם כישורי חיים, יצירת תקשורת איכותית עם הסובבים אותך, כלים לחיזוק הביטחון ותחושת הערך כמו גם לחוש תחושות טובות ומעצימות . כאשר ילדך יהיה מצויד בכלים אלו כל העולם פתוח בפניו.
שלא תהיה טעות, זה מצוין להוציא ציונים טובים במקצועות הנלמדים בבית הספר, אך יחד עם זאת אתה ההורה הרוצה בהצלחת ילדך, הרוצה שהוא יחיה חיים מספקים ושמחים,
הקדש תשומת לב רבה ליכולת התקשורת הבינאישית, האמפטיה וההקשבה .

3. הילד שלך מתבונן בך ללא הפסקה ולומד מה נכון לעשות ומה לא נכון.

גנדי אמר:"היה השינוי שאתה רוצה לראות באחרים".
הילדים שלנו מתבוננים בנו בכל רגע ורגע ומתרשמים במיוחד מהפעולות והמעשים שלנו ופחות מהדברים שאנחנו אומרים.. אתה יכול לומר לילד שלך 1000 פעם שאסור לשקר, אבל פעם אחת שהוא רואה שאבא אינו אומר אמת, הוא מקבל החלטה.
תהייה מה שאתה רוצה שהילד שלך יהיה ויתנהג.

4. הילד שלך עושה בכל רגע את הטוב ביותר האפשרי עבורו באותה נקודת זמן.

מרגע שהילד שלך נולד הוא עושה את הטוב ביותר במסגרת הכלים שעומדים לרשותו, ברגע שהוא יצא מבטן אימו הוא השמיע קול בכי, אילו הייתה לו יכולת לדבר בוודאי היה אומר: "אמא, אבא, הגעתי, תנו חיבוק."
הטבע האנושי הוא כזה שבו בכל רגע כל בן אנוש שואל את עצמו 2 שאלות בצורה בלתי מודעת:

  1. אילו נסיונות עבר יש לי להתמודד עם מה שקורה עכשיו ?
  2. איזו בחירה שאעשה תהיה הכי טובה עבורי כרגע?

מסקנה: בכל רגע הוא עושה את הבחירה הכי טובה שהיתה זמינה עבורו.

נכון, לפעמים הבחירות שאנחנו עושים אינן מוצלחות, אך זה אינו סותר את הכוונה שהיתה כאשר פעלנו כך.
לכן, לכעוס על פעולות שהילד עשה אינן משרתות אותו ואותך הוא הרי עשה הכי טוב שיכל באותו רגע, ועכשיו כדי להגיב לכעס שלך הוא נאלץ להמציא סיפור מדוע עשה את מה שעשה.

כאשר דבר כזה קורה וותר על כעס ומקד את דברייך במה ניתן לעשות כדי שבעתיד התוצאה תהיה טובה יותר?

5. לילד שלך יש יכולות, כישורים ועוצמות רבות שאת חלקן עדיין לא גיליתם.

כאשר אנחנו יוצאים לאויר העולם אנחנו פתוחים לאינסוף ומרגישים חלק מהאינסוף, יש כאלו שאומרים שזה מ שאנחנו קוראים "גן העדן".
ההנחה שלנו היא שהילד נולד עם יכולות אינסופיות עם פוטנציאל אינסופי.
כאשר הילד נולד הוא כמו יהלום מבריק ונוצץ שיש בו אינסוף פאות.
בתהליך הגדילה של הילד כתוצאה מכל מיני דברים שקלט וחוויות שחווה חלק מהפאות האלו מתכסה במעטה שמסתיר אותן. והילד מתחיל אט אט לאמץ לעצמו אמונות לגבי מה הוא יכול ומה אפשרי עבורו ומה לא.

מסקנה: מומלץ להורים לחזק את החיבור למכלול היכולות והעוצמות כדי שכאשר הילד יגדל העושר הפנימי הזה ירחיב את מגוון האפשרויות הפתוחות בפניו.

איך עושים את זה?

להגיד לילד "אתה מדהים" "אתה הכי בעולם" "אתה הכי חכם" זה נחמד אך זה הרבה פעמים לא רק שאינו משרת את המטרה שלנו אלא לעיתים אפילו גורם לילדים לפתח פחדים וחששות שיאכזבו.
הדרך הנכונה לעשות זאת היא לחבר בין מילות השבח שלנו לפעולה שהילד ביצע.

לדוגמא:

  • "היכולת שלך לשחק יפה כל כך במשחק הקוביות מראה עד כמה אתה חכם"
  • "כשאתה מחבק ומנשק אותי אני מרגיש איזה ילד חם ואוהב אתה".

6. אם יש לילד שלך חלום האמן שיש לו פוטנציאל להגשים אותו.

האם תהית פעם בלבך מדוע לאנשים שונים יש חלומות שונים,
ההנחה שלנו היא שחלומות הן תגובה לפוטנציאל הפנימי הקיים באדם, אלמלא כך לא היה לו את החלום הזה, הגיוני לא?

הורים רבים טועים לחשוב שדמיונות וחלומות הם ילדותיים ומנחים את הילד להיות ראלי ורציונאלי עם רגליים על הקרקע. כמה מאיתנו זוכרים משפטים שנאמרו לנו בילדות כמו: "תפסיק לחלום תהיה רציני, תתבגר". ומה הפלא שילדים רבים אכן מפסיקים לפנטז ולדמיין ומתחילים להכניס את עצמם לקופסא המחשבתית שהסביבה יצרה עבורם.
אם תחשוב על זה, כל פורץ דרך, כל מי שעשה משהו שלא היה קיים לפניו, עשה זאת תחילה בדמיון.

המסקנה המתבקשת אתה רוצה שילדך יצליח עודד אותו לחלום ולפנטז, עזור לו לפתח את הכלי המדהים הזה שיהיה עבורו המקפצה הגדולה ביותר לעתיד הנפלא שלו.

איך עושים את זה:

כאשר הילד שלך בא ומספר לך שהוא טס באוירון למקום רחוק, במקום לומר לו "יופי, עכשיו גש תעשה את שעורי הבית"

שאל אותו שאלות שירחיבו את החלום עוד יותר:

  • האם היו איתך במטוס אנשים נוספים?
  • האם אתה הטסת את המטוס או מישהו אחר?
  • איפה נמצא המקום הרחוק הזה?
  • איך נראה המקום הרחוק הזה?
  • איזה דברים שמענינים אותך במיוחד יש במקום הזה?

אתה למעשה עוזר לו להרחיב את יכולת הדמיון שלו ומעביר לו מסר ועידוד להמשיך ולעשות את זה.

7. אתה וילדך רואים דברים בצורה שונה, כבד את הדרך שלו.

האם תהית פעם בליבך מדוע נוצרים לנו קונפליקטים עם אנשים אחרים?
הרי אם כולנו היינו רואים דברים באותה צורה והיינו מקבלים את אותן החלטות הייתה הסכמה מלאה, זה אולי רעיון שכדאי לפתח אותו.
ועד שימצא אותו מפתח לסטרט אפ הזה כדאי לזכור שאנחנו שונים מכל אדם, אנחנו מתייחסים, חושבים , מקבלים החלטות ייחודיות לנו והרבה פעמים שונות לחלוטין מהאחרים.
באותה מידה הילד שלך, כשהוא רואה ושומע אותך הוא הרבה פעמים רואה ושומע משהו שונה לחלוטין ממך. מסקנה נקודת המבט של הילד ושלך לעיתים שונות לחלוטין ולכן עולה אכזבה או כעס או תחושה שלילית אחרת.
כדי להפחית את הרגעים השליליים האלו יש לכבד את נקודת מבטו של הילד ולבדוק דבר ראשון מה היא.
שאל את ילדך שאלות ליצירת בהירות לנקודת מבטו, כמו לדוגמא: למה אתה מתכוון?
או, אני מבין שיש משהו שפגע בך או כואב לך בוא ספר לי מהו הדבר הזה?

8. התייחס לילד שלך בכל גיל כבעל יכולת קליטה מצוינת של המתרחש סביבו.

הורים רבים מתייחסים אל הילד שלהם בגיל הצעיר כלא מבין ולכן מרשים לעצמם לעשות ולומר דברים שלא היו נאמרים אלמלא כך.
זה נכון שתינוק שנולד אינו מבין את המילים שאתה אומר, אך התינוק הזה הוא בעל רגישות עצומה, גדולה אלפי מונים מהרגישות שלנו כבוגרים, הוא קולט אותך , את הבעות הפנים שלך, את נימת הקול שלך, את ההתנהגויות האחרות שלך, והן גורמות לו להרגיש תחושות שונות, כאשר התחושות האלו טובות ונעימות זה מצוין, אולם כאשר התחושות שליליות הן גורמות למצוקה וכאב, והתינוק הקטן יוצר חיבור בין הכאב לבין ההתרחשות. עם ההתפתחות והגדילה שלו אותן תחושות עבר לא נעימות מקבלות תימלול פנימי בצורת איזו החלטה או אמונה פנימית . וחשוב לדעת שהחלטות ואמונות אלו ילוו אותו כל חייו, הן אלו שיצרו את העדשות דרכן הוא יביט על העולם.

המסקנה המתבקשת הייה מודע לכך שמרגע לידתו הילד שלך קולט אותך ולכן הקפד לומר ולעשות רק דברים שהיית עושה אילו הוא היה בוגר.

9. הילד שלך אינו ההתנהגות שלו, ההתנהגות היא דרך ביטוי עבורו.

רבים מאיתנו כאשר היינו תינוקות הרבינו לבכות, יש שאפילו כינו אותנו "ילד בכיין".
יחד עם זה גדלנו והיום האמירה הזו אינה נכונה לגבינו (לפחות עבור חלקנו הגדול).

מסקנה מתבקשת, אנחנו איננו ההתנהגות שלנו, התנהגויות הן דרכי תגובה אותן אימצנו כתוצאה מחוויות שונות והחלטות שקיבלנו.

נניח ילד שמתנהג בבישנות, הרי הוא לא נולד בישן כך שכאשר יצא מבטן אימו הליט את עיניו ואמר:"בבקשה אל תסתכלו עלי כשאני ערום, אני מתבייש" , אלא זה משהו שהחל להתפתח כתוצאה מחוויות שחווה, לדוגמא, ילדים בגן צחקו על ציור שצייר, והתחיל להתפתח איזה מנגנון התנהגותי שכדי שלא להיפגע כדאי פחות להיחשף לאחרים.
מסקנה הילד שלך אינו ההתנהגות שלו, ההתנהגות היא דרך תגובה שלו למצבים שונים.

ולכן יש להקפיד ולשמור על המילים בהן אנו משתמשים עם ילדנו כדי שלא ליצור את החיבור בינם לבין ההתנהגות.
כמו לדוגמא: "אתה ילד מעצבן " אפשר לומר: "מה שאתה עושה גורם לי לכעס"
או "אתה ילד בכיין" אפשר לומר:" אני מבין שיש משהו שבגללו אתה בוכה" .
הקפד שבמילים שאתה אומר יש הפרדה בין ההתנהגות לבין הזהות של הילד.

10. גם אתה כמו ילדך עושה בכל רגע את הטוב ביותר האפשרי עבורך – הייה קל עם עצמך.

כפי שכבר אמרנו , אתה כמו כל אדם אחר פועל בכל רגע עפ'י ההחלטה הטובה ביותר שזמינה עבורך ברגע הזה.
אין זה אומר שכל מה שאתה עושה זה פרפקט, ממש לא, יש טעויות ויש דברים שאילו היית מודע לתוצאותיהם היית נמנע מלעשות אותם.
יחד עם זאת, רבים מאיתנו נוהגים להלקות את עצמנו על טעויות, להרגיש רע ואפילו לומר מילים כמו"איזה אידיוט אני איך עשיתי את זה".

ברגע שזה קורה תזכיר לעצמך: יחד עם זה שטעיתי , עשיתי באותו רגע את הכי טוב שיכולתי" ובמקום להלקות את עצמך על "החלב שכבר נשפך" שאל את עצמך: מה אעשה בעתיד כדי שאקבל תוצאה טובה יותר?
שים לב עד כמה תגובה כזו מחזקת אותך להמשיך ולהשתפר בעוד התגובה ההפוכה מקטינה ומחלישה, צודק, לא?

אז קבל עכשיו החלטה, אני מוותר על ביקורת והלקאה עצמית ובמקום זה מפנה מבטי לעתיד ושואל את עצמי מה אעשה בעתיד כדי שהדברים יהיו טובים יותר?
האמת היא שזה אחד מסודות החשיבה החיובית.
תחשוב לעצמך , בדרך הזאת אתה הופך כל דבר שקורה למקור של למידה וצמיחה כך שחוסר הצלחה הוא המקפצה שלך להצלחה בעתיד.
יש לזכור שהילד שלך צופה בך ולומד כל הזמן מה זה להיות הורה, מבוגר, אבא, בעל וכד'.
הוא לומד ומחכה גם את ההתנהגות שלך כלפי עצמך, הן אם אתה מלקה עצמך, מאשים, וחש פגוע, או אתה מאלו שאומרים לעצמם "עשיתי את הכי טוב" מרגיש טוב עם עצמך וחושב איך בעתיד תשתפר, בכל מקרה הילד קולט אותך ועושה את הבחירה שלו לחיים.

ושאל את עצמך: איזו בוגר אתה רוצה לראות בילדך?
התנהג כלפי עצמך כמו הבוגר שאתה רוצה את ילדך להיות.

מסקנה: וותר על אמירות שליליות כלפי עצמך והלקאה עצמית, מקד את הפוקוס שלך בעתיד שאל את עצמך: מה אעשה בעתיד כדי שהתוצאה תהיה טובה יותר? והרגש טוב, עשית את המיטב שהיה אפשרי עבורך ועכשיו כתוצאה מכך העתיד יהיה עוד הרבה יותר טוב.

10 כללי עשה:

  1. הקפד לחזק את תחושת הערך והביטחון של הילד בעצמו.
  2. הקפד להעצים באמצעות דוגמא אישית את יכולת האמפטיה וההקשבה של ילדך .
  3. הקפד להיות דוגמא למי שאתה רוצה שילדך יהיה.
  4. זכור תמיד, הילד שלך עשה הטוב ביותר לאותו רגע ואין זה משנה מה הוא עשה,.
  5. הקפד לחבר בין מילות השבח והאהבה לילדך לפעולה שהוא ביצע.
  6. הקפד לעודד את הילד לחלום, העצם את חלומותיו באמצעות שאלות.
  7. כבד ושאל שאלות כדי להבין את נקודת מבטו של ילדך טוב יותר.
  8. הקפד לומר ולעשות רק דברים שהיית עושה אילו הוא היה בוגר.
  9. הקפד להפריד במילותייך בין ההתנהגות של הילד לבין מי שהוא.
  10. הייה קל עם עצמך, נהג בעצמך כמו שהיית רוצה שילדך הבוגר ינהג כלפי עצמו.

"חשוב להבין שפחד המוות המדובר הוא כמעט תמיד בלתי מודע, אך הוא זה האחראי לאגרסיביות הכל כך גדולה שעלולה להתפתח בקהלים שונים".

Kedmy Newsletter

תוכן מעודכן ומלא השראה בכל חודש

* סרטון חדש * ראיון השראה * ציטוט חודשי * רגע עם לואי דה פינס *

מדיטציות

מדיטציות להאזנה
בחינם דרך האתר

פעילויות

קורסים וסדנאות
בהנחיית יוסי קדמי

מוצרים

ספרים ומשחקים
לרכישה דרך האתר

דיגיטלי

מגוון קורסים דיגיטליים
בהנחיית יוסי קדמי

פעילויות

קורסים וסדנאות בהנחיית יוסי קדמי

דיגיטלי

קורסים לצפייה מיידית בהנחיית יוסי קדמי

מדיטציות

מדיטציות להאזנה בחינם דרך האתר

מוצרים

ספרים ומשחקים לרכישה דרך האתר

קורס הסמכה 3#

NLP Trainer

עשרה ימי לימוד וחוויה מלאים ועוד שלושה ימי מבחני הסמכה.

בקורס חושף יוסי קדמי את כל הסודות להעצמת הכריזמה האישית, איך לסחוף קהל וליצירת קורס אידיאלי, תוך שימוש בתהליכי NLP מתקדמים.

תנאי קבלה:

בוגרי קורס NLP Practitioner
וקורס NLP Master